Sökmotoroptimering – introduktion

2007-07-24 @ 17:23

Då jag tidigare arbetat på ett sökmotoroptimeringsföretag, samt läst en del på egen hand har jag fått en del kunskap om vad sökmotoroptimering är och varför man ska använda det, även om jag inte kan utnämna mig till expert, live and learn.

Sammanfattning

Sökmotoroptimering brukar förkortas SEO och står för Search Engine Optimization. Huvudsyftet med att sökmotoroptimera är för att sökmotorerna på ett bättre sätt ska kunna hitta till din hemsida. Många tror att det enda man behöver göra är att skapa välskrivna hemsidor med uppdaterat innehåll så sköter det sig självt. Det är bara delvis sant. Att skapa hemsidor med relevant och uppdaterat innehåll är givetvis en viktig del, men det går att göra mycket mer.

Optimera titlar

Något av det viktigaste man kan göra med sin hemsida är att se över titlarna som ligger i sidhuvudet. Google ser titlarna som något av det viktigaste på hemsidan. Många hemsidor på internet innehåller här de sökord som folk ofta söker på. Det är ett smart och lätt sätt att få in besökare på.

Sätt rätt text-taggar

Det kanske näst viktigaste att tänka på är taggarna för rubrikstexterna. I många färdiga system är rubrikerna satt som <h2> vilket inte är det bästa. Huvudrubriker ska ha taggen <h1> och ingenting annat. Har man sedan en eller flera underrubriker kan man sätta <h2> eller någon annan h-tagg. Det viktigaste är att det finns en <h1> för huvudrubriken. Google värderar nämligen <h1> som viktig information och sätter högt värde på de ord som står där.

Undvik alla typer av frames

För att sökmotorn ska kunna hitta sidor och undersidor utan problem så bör man helt undvika både frames och iframes, då det försvårar eftersom sökmotorn inte kommer in i informationen i ramen.

Inlänkar och länkstruktur

Att ha länkar till sin sajt från andra sajter på nätet är också viktigt, ju fler inlänkar man har till sin egen sida destå högre värde får sidan från sökmotorerna. Det är även viktigt att ha en god länkstruktur eftersom Google och andra sökmotorer hittar nya sidor genom att de är länkade. Länkar på huvudsidan får ett högre värde än de sidor som ligger djupare i hierarkin. Det innebär inte att du ska länka till alla sidor från huvudsidan eftersom värdet delas upp på de länkar som ligger där.

Informativ text

När det gäller informativ text delas värdet på orden upp. Mycket text innebär alltså inte nödvändigtvis att den ger fler besök. Text är annars också något av det viktigaste på en sida eftersom Google i huvudsak letar upp textinformation (bortsett från Google bildsök som letar information i bilder).

Javascript och CSS i externa filer

Att ha Javascript och stilmallskod direkt i html-filerna är inte att rekommendera. Försök i den mån det går att ha de i externa filer eftersom sökmotorerna brukar ranka sidorna sämre om de innehåller ”skräp”-information.

Glöm inte användaren

I övrigt kan jag bara nämna att man ska försöka tänka på allt om man vill komma bra till på sökmotorerna, skriv descriptions och skriv meta-taggar. Olika sökmotorer läser sidorna lite olika, vissa struntar helt i meta-taggar, andra gör det inte. Hur smart sökmotoroptimering du än gör, glöm inte bort användaren.

RSS-feed för kommentarer

Ett svar till “Sökmotoroptimering – introduktion”

  • Hagge
    2010-10-08 @ 10:39

    Bra sammanfattning. Har tidigare inte orkat sätta in mig i SEO eftersom jag trott att det krävdes så mycket pill.

    Svara

Lämna en kommentar